Cerpen ini pernah tersiar dalam Majalah Anis keluaran Jun 2014.
Pagi Ahad
itu seperti pagi-pagi yang lain juga. Cikgu Ahmad keluar ke pekan untuk membeli
roti canai bungkus untuk sarapannya dan isteri, dan juga suratkhabar. Dan
seperti pagi-pagi yang lain jika dia ke pekan, dia tidak putus-putus disapa.
“Assalamualaikum, cikgu!” Dia menjawab salam-salam yang dihulur dengan senyuman
yang mesra. Alhamdulillah, dia berasa cukup bertuah diraikan sebegitu. Tidak
hairanlah, setelah hampir dua dekad mengajar di situ, lebih separuh penduduk di
mukim itu dikenalinya. Sama ada dia pernah mengajar mereka, atau pernah
mengajar anak mereka.
Tetapi
gaya lelaki di kedai roti canai itu lain sedikit. Sewaktu Cikgu Ahmad sedang
beratur di kaunter bayaran, lelaki itu datang merapati dan menegurnya dengan
teragak-agak. “Cik … cikgu? Cikgu … Ahmad?” Cikgu Ahmad mengiyakan. “Saya.” Dia
tersenyum dan bergerak untuk beredar setelah melunaskan pembayaran. Tetapi
tiba-tiba sahaja lelaki itu mendakapnya erat. “Cikgu!” Cikgu Ahmad terkesima
sebentar. Ada juga perasaan sedikit janggal dipeluk lelaki yang tidak dikenali
itu. Siapakah dia? Kemungkinan besar, lelaki itu bekas anak muridnya juga. Dia
tidaklah dapat mengingat wajah kesemua mereka. Tapi barangkali sudah lama,
berpuluh-puluh tahun dahulu.
Setelah
lelaki itu melepaskan dakapannya, barulah Cikgu Ahmad berpeluang melihat
wajahnya dengan lebih jelas. Lelaki itu memegang tangan Cikgu Ahmad sambil
berkata dengan suara sedikit bergetar, “Cikgu, sudah lama saya cari cikgu!
Alhamdulillah. Gembiranya saya dapat berjumpa cikgu pada hari ini!” Pada
pipinya, ada kesan air mata yang mengalir.
Dan
segalanya muncul kembali di benak memori. Cikgu Ahmad memaut bahu lelaki itu
dan memeluknya erat. “Murad!”
***
Tuk tuk
tuk tuk! Pintu diketuk teragak-agak. Pintu kayu itu kelihatan uzur dan rapuh,
sama seperti keadaan keseluruhan rumah kecil itu. Jika diketuknya kuat-kuat,
barangkali boleh patah agaknya.
“Assalamualaikum!”
Beberapa saat berlalu, masih tiada jawapan.
Cikgu
Ahmad mencuba lagi, kali ini menambahkan kelantangan suaranya.
“Assalamualaikum!”
Pintu
dikuak perlahan. Wajah Murad muncul di sebalik daun pintu, dan sebaik terlihat
Cikgu Ahmad yang sedang berdiri di luar rumahnya, riaknya bertukar jadi cemas
dan ketakutan. Dia kaku dan terdiam, tidak
pasti apa yang harus dilakukannya.
Cikgu
Ahmad bersuara dari luar, tidak menunggu dijemput masuk. “Murad, sudah dua
minggu lebih kamu tidak datang ke sekolah. Kamu ada apa-apa masalahkah?”
Murad
teragak-agak. “Saya … saya … .”
Dengan
tidak semena-mena tubuh Murad direntap kuat ke belakang. Terperanjat Cikgu
Ahmad dibuatnya. Dia meluru masuk ke dalam rumah.
“Apa? Kau
ponteng sekolah? Mari sini ayah nak ajar!” Zap! Zap! Libasan tali pinggang
hinggap pada tubuh Murad. Lelaki bertubuh besar itu sedikit terhuyung-hayang,
namun libasannya tetap berbisa. Cikgu Ahmad merapati lelaki itu, risau akan
keadaan Murad. Cikgu Ahmad lihat mata lelaki itu merah, dan nafasnya berbau
masam dan busuk. Dia mengerutkan wajahnya dan tindakan refleks membawa
tangannya menutupi hidungnya.
“Kau
malukan ayah ya? Ambil lagi!” Zap! Zap! Murad diam tidak menjawab, tetapi wajahnya
berkerut menahan sakit.
Cikgu
Ahmad menangkap tali pinggang yang dihayun oleh ayah Murad. “Cukup!” Suaranya
tegas. “Bukan … begini … cara … didik … anak!” Sebutir demi sebutir perkataan
yang keluar daripada mulutnya. Giginya digetap rapat. Cikgu Ahmad sedang
menahan amarahnya. Dia memang pernah dengar khabar angin tentang sikap buruk
ayah Murad itu, tetapi kali ini dia telah lihat dengan mata kepalanya sendiri.
“Sudah!”
ujarnya. “Murad, kamu ikut cikgu sekarang.”
“Se …
sekarang? Nak saya tukar baju dan ambil beg sekolahkah?” tanya Murad.
“Tak
perlu.”
Murad
terus sahaja keluar mengikuti Cikgu Ahmad tanpa berkata apa-apa kepada ayahnya.
Mereka masuk ke dalam Proton Saga milik Cikgu Ahmad dan kereta itu beredar dari
situ.
Beberapa
minit kemudian, Murad tersedar akan sesuatu. “Eh, cikgu, ini bukan jalan ke
sekolah! Kita nak ke mana?” Cikgu Ahmad baru bekesempatan mendengar suara Murad
baik-baik. Sudah hampir pecah, tidak lama lagi anak ini akan meningkat remaja.
Dia harus lekas bertindak sementara anak ini masih boleh dilentur!
Cikgu
Ahmad tidak sempat menjawab kerana mereka sudah tiba ke destinasi. Dia
meletakkan keretanya di bahu jalan dan membuka but belakang. “Mari, Murad!”
Murad
terpinga-pinga menyambut joran pancing yang dihulurkan oleh Cikgu Ahmad.
“Cikgu, saya sedang mimpikah?”
Cikgu
Ahmad tergelak. “Tidak, Murad. Memang cikgu nak ajak kamu pancing ikan di tasik
ini.”
Mereka
duduk bersebelahan dengan bekas umpan dan bekas kosong di antara mereka. Sambil
tangan mereka teguh memegang joran, Cikgu Ahmad mula bersembang-sembang dengan
anak muridnya itu, mengharapkan agar hatinya sedang terbuka untuk menerima
nasihat.
“Datanglah
ke sekolah, Murad.” Ringkas sahaja pembuka bicara Cikgu Ahmad.
“Apa
gunanya saya pergi sekolah, cikgu. Bukan ada sesiapa yang kisah.”
“Cikgu
kisah. Sayang kalau kamu tak datang ke sekolah, Murad. Pendidikan dan ilmu akan
jamin masa depan kamu.”
“Masa
depan apa? Saya mana ada masa depan. Cikgu dah tengok sendiri ayah saya macam
mana. Macam mana saya nak berjaya kalau setiap hari menghadap dia?”
“Jangan
jadikan ayah awak sebagai alasan, Murad. Pilihan ada di tangan kamu. Kenapa
tidak kamu jadikan ujian yang Allah berikan kepada kamu ini sebagai pembakar
semangat supaya kamu dapat bina hidup yang lebih bahagia, lebih berjaya?”
Murad
tidak berkata apa-apa buat seketika. Barangkali dia sedang memikirkan apa yang
baru diperkatakan oleh Cikgu Ahmad.
“Saya tak
suka pergi ke sekolah, cikgu. Bosanlah dalam kelas. Lagi pun, ada budak yang
suka mengejek saya. Dia kata ayah saya kaki botol! Saya marah, saya pun nak
pukul dia.”
Cikgu
Ahmad maklum akan kes pergaduhan Murad tempoh hari. Murad memang lekas naik berang,
barangkali akibat terlalu kerap melihat contoh di rumah sendiri. Dia sudah
dilabelkan sebagai pelajar bermasalah di sekolah. Tetapi Cikgu Ahmad lain
pendapatnya. Memang Murad ada masalahnya, tetapi dia masih boleh dibantu, malah
dia amat perlu dibantu!
“Lepaskan
sahaja. Pilihan ada di tangan kamu. Kamu boleh pilih untuk abaikan
perkara-perkara negatif yang mereka kata pada kamu, atau kamu pilih untuk
biarkan ia mempengaruhi kamu. Pilih
untuk bersikap lebih matang, Murad, sehingga kamu dapat kawal perasaan kamu.”
“Cakap
senanglah.”
“Bukan
senang, Murad. Bukan boleh terus berubah tiba-tiba, tapi mesti ada langkah
pertama. Mesti ada azam, mesti ada usaha.”
Murad
diam lagi.
“Kamu
budak baik, Murad. Kamu budak bijak. Cikgu nak tengok kamu berjaya.”
Murad begitu
tersentuh mendengar kata-kata cikgunya. Ada juga insan yang mengambil berat dan
percaya akan kebolehan dirinya.
Bekas
kosong di antara mereka sudah diisi air tasik dan dipenuhi berbelas-belas ekor
ikan kelah dan ikan kaloi.
“Cikgu,
kita nak buat apa dengan ikan-ikan ini? Nak makankah?” tanya Murad.
“Kita nak
bela.”
“Bela? Di
mana?”
***
“Kolam
kecil di tepi surau sekolah. Itulah rancangan abang.” Cikgu Ahmad sedang
membincangkan hal yang penting dengan isterinya sewaktu makan malam. “Di
sekelilingnya boleh ditanam dengan tumbuh-tumbuhan hiasan atau yang boleh dimakan.
Macam taman sains mini.”
“Menarik
bunyinya, abang. Abang pun memang minat taman kan? Tapi, siapa yang akan tolong
abang jaga?”
“Abang
sudah kenal pasti beberapa orang pelajar. Abang akan lantik Murad jadi
ketuanya. Mah ingat kan, abang pernah cerita pasal dia? Abang tengok dia minat
kerja-kerja berkebun ini.”
“Bahan-bahan
nak dibuat kolam dan taman ini, dibeli dengan duit sekolah?”
“Ha,
itulah yang abang nak bincang dengan Mah ini. Abang sudah bincang dengan
pengetua. Abang cadangkan supaya kita guna bajet keceriaan sekolah. Tapi sayangnya,
bajet itu sudah habis diperuntukkan untuk projek mengecat semula bangunan
sekolah. Pengetua sokong idea abang ini, tapi dia tidak cukup bajet. Dia kata
dia akan cuba mohon bajet tambahan, tapi … Mah tahu-tahu sajalah, biasanya
makan masa berbulan-bulan juga prosesnya. Entah-entah tahun depan baru dapat.”
Cikgu
Ahmad menyambung, “Jadi, abang ingat nak pakai duit gaji abang sajalah. Mungkin
berhabis dalam tiga empat ratus juga. Mah tidak kisah kan? Kalau ada rezeki
sekolah dapat bajet tambahan, mungkin abang boleh minta ganti.”
Isterinya
terdiam sebentar. Barangkali sedang mencongak-congak jumlah perbelanjaan bulan
itu. Mereka belum punya anak, tetapi anak pertama yang sedang dikandung perlu
juga disiapkan keperluannya.
“Abang
teruskanlah niat abang itu. Mah sokong. Insya-Allah sempat lagi nak beli
barang-barang bayi bulan depan.” Isteri Cikgu Ahmad tahu benar sikap suaminya
itu. Bagi Cikgu Ahmad, tugas mendidik anak-anak muridnya bukan sahaja sebagai tanggungjawab, malahan
menjadi satu perjuangan yang digalasnya dengan rasa bersemangat. Bukan sekadar
memindahkan ilmu akademik di dalam kelas, tetapi juga mendidik anak bangsa agar
menjadi insan!
Tiba-tiba
telefon rumah berdering. Cikgu Ahmad bingkas bangun dan membasuh tangannya
dahulu sebelum mengangkat telefon.
Apabila
dia kembali duduk untuk menyambung makannya yang terganggu tadi, wajahnya
tersenyum dan bercahaya.
Isterinya
bertanya, “Siapa tadi, bang? Ada apa?”
Cikgu
Ahmad menjawab, “Kebetulan kita sedang cakap pasal hal ini. Pengetua yang
telefon, dia kata ada bapa yang mahu taja kos cat, jadi ada bajet cukup untuk kolam
dan taman yang abang cadangkan!”
Isterinya
tersenyum riang. “Alhamdulillah!” Rezeki Allah banyak yang datang dari sumber
yang tidak disangka-sangka.
***
Murad menggemburkan
tanah tiga kaki dari kolam ikan dan mengorek satu lubang sederhana kecilnya. Dia
mengambil tanah hitam dalam beg plastik dan menaburkannya dalam jumlah yang
agak banyak sebelum menyiram pula dengan air. Kemudian, Murad mengambil pohon dalam
beg semaian dan meletakkannya elok-elok di dalam lubang tadi. Tanah hitam
diambil lagi dan digunakan untuk mengejapkan tanah di sekitar pohon. Pohon itu
daunnya lebar-lebar dan berwarna sedikit kemerah-merahan. Murad pun tidak pasti
apa namanya, yang dia tahu tumbuhan itu cantik dan tidak susah dijaga. Kata
Cikgu Ahmad, namanya philodendron.
Murad mengingatkan dirinya supaya mencari maklumat tentang philodendron dan cara terbaik menjaganya.
“Semakin
cantik taman kamu, Murad!” Suara Cikgu Ahmad kedengaran dari belakang. Dia
mencangkung di sebelah Murad dan membantu menyiram pokok yang baru ditanam.
Murad
tersenyum bangga. Setelah tujuh minggu, taman mini yang diusahakannya bersama
Devi, Adam dan Syahrul sudah hampir menyerupai lakaran kasar pada kertas hasil
buah fikiran mereka sebelum bermula. Siapa sangka, pelajar-pelajar yang tidak
berpengalaman berkebun pun boleh menghasilkan taman yang indah itu.
Petang-petang selepas sekolah, di situlah tempat mereka menghabiskan masa.
Tidak semua yang datang setiap hari, tetapi Muradlah yang paling setia
mengotorkan tangannya dan menumpahkan peluh keringat.
“Terima
kasih, cikgu, sebab beri saya peluang untuk buat taman ini,” ujar Murad.
“Cikgu
nampak minat kamu ada di sini, sebab kamu banyak bertanya bila kita belajar bab
tumbuh-tumbuhan,” balas Cikgu Ahmad. “Kebolehan setiap kita ini berbeza. Ada
yang lebih mahir dengan kepalanya, ada yang lebih mahir dengan tangannya. Nampaknya,
bakat kamu pandai berkebun.”
“Saya
suka buat kerja ini, cikgu. Mungkin saya patut jadi tukang kebun apabila habis
sekolah nanti!”
Cikgu
Ahmad menghela nafas seketika. “Murad, tukang kebun itu memang satu pekerjaan
yang baik dan mulia, tapi usah hadkan diri kamu kepada satu pilihan sahaja.
Cuma kamu fikirkan dan kaji, apa lagi yang kamu boleh buat dengan minat dan
kebolehan kamu ini.”
Dia
menyambung lagi, “Itulah yang cikgu hendak cakap dengan kamu. Cikgu gembira
sebab kamu sudah tidak ponteng sekolah lagi. Tapi cikgu tengok, keputusan
peperiksaan kamu baru-baru ini tidak jauh beza pun dengan dahulu. Ingat apa
yang cikgu pernah cakap dulu, pendidikan dan ilmu penting untuk masa depan? Nabi
Muhammad pun pernah kata, hendak berjaya di dunia perlukan ilmu, hendak berjaya
di akhirat perlukan ilmu.”
Murad
diam sahaja. Dia tidak suka dileteri begitu. Tapi, ini Cikgu Ahmad. Cikgu
itulah yang paling dia hormati dan sayangi. Dia mahu dengar nasihat Cikgu
Ahmad. Dia mengangguk dan meneruskan kerja-kerjanya.
***
“Cikgu!
Sudah lama saya mencari cikgu. Waktu mula-mula cikgu dipindahkan ke sekolah
lain dahulu, sempat juga kita berutus surat sepucuk dua. Tetapi selepas cikgu
ditukarkan sekali lagi, langsung tidak tahu saya cikgu sudah ke mana. Yalah,
zaman dulu bukan ada telefon bimbit dan internet.”
Cikgu
Ahmad memerhatikan wajah lelaki di hadapannya. Dengan kumis nipis menghias
wajah, kedut-kedut halus yang mula muncul, Murad sudah berubah rupa. Namun riak
wajahnya, cara dia bercakap masih seperti dahulu. Benarkah sudah lebih tiga
puluh tahun telah berlalu? Cikgu Ahmad menggeleng-gelengkan kepala, seakan
tidak percaya.
“Sampai
ke Kementerian Pendidikan saya telefon hendak cari cikgu,” sambung Murad lagi.
“Alhamdulillah.
Kita sempat jumpa kembali. Kamu menetap di mana sekarang, Murad?” tanya Cikgu
Ahmad.
“Shah
Alam. Jemputlah datang ke rumah saya, cikgu.”
Cikgu Ahmad mengangguk-angguk kecil. Jauh juga
perjalanannya dari situ, lebih tiga jam barangkali.
“Ayah
kamu, apa khabar?”
“Dia …
ada tinggal dengan saya, cikgu. Dia … okey sekarang.”
“Alhamdulillah,
syukur.” Ringkas jawapan Cikgu Ahmad. Dia lihat Murad sedang meninjau halaman
rumahnya. Elok juga ada bangku batu di luar rumah, selesa melayan tamunya di
situ. Dia memang senang duduk-duduk di luar sambil menghirup udara segar. Sebab
itulah lekas diajaknya Murad ke rumahnya, bersarapan di laman rumah sahaja.
“Cantik
laman rumah cikgu. Saya suka koleksi bunga orkid yang cikgu gantung pada
pergola itu.”
Cikgu
Ahmad tersenyum. Murad masih minat bidang landskap rupanya.
“Cikgu,
kalau cikgu tidak kisah, saya mahu tambah sedikit lagi di sudut ini. Cikgu
ceritakan pada saya, apa yang cikgu suka, saya akan usahakan. Itu sahajalah
yang dapat saya hadiahkan untuk cikgu.”
“Tak
mengapa, Murad. Tak payah susah-susah.”
“Tak
susah, cikgu. Memang kerja saya. Lagi pun, saya suka kalau ada sesuatu yang
boleh ingatkan cikgu kepada saya. Cikgu jangan risau tentang penjagaan
lanjutan. Saya akan minta pekerja saya datang setiap minggu untuk uruskan.”
“Dari
Shah Alam?”
“Eh tidak,
cikgu. Cawangan terdekat di Ipoh sana cikgu.”
Cikgu
Ahmad senyum lagi. “Baik, cikgu suka.”
“Cikgu …
.” Murad bermula, tapi terhenti tiba-tiba. “Terima kasih, cikgu. Saya masih
ingat dengan jelas hari itu … waktu cikgu datang ke rumah saya. Saya …” Dia
terdiam, sedikit sebak barangkali. “Cikgu … cikgu telah berikan saya harapan
pada saat saya paling memerlukannya. Hidup saya berubah kerana cikgu!” Terluah
jua apa yang hendak disebutkan oleh Murad.
Cikgu Ahmad
menggenggam tangan Murad. Dia senyum, dan menggangguk. Dia juga sebak, tidak
tahu hendak berkata apa. Dia membantu murid-muridnya dengan ikhlas, tidak
pernah mengharapkan balasan selain daripada Yang Maha Esa. Tetapi, mendapat
tahu bahawa penat lelahnya selama ini ada impaknya, merupakan satu kegembiraan
yang tidak ternilai baginya. Dia rasa puas!
No comments:
Post a Comment